- Posted on
- Nincsenek hozzászólások
Ajka
Ajkai Tagintézménye
Veszprém Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat
A Veszprém Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Ajkai Tagintézménye járási szinten látja el a törvényben előírt szakszolgálati feladatokat:
- gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás
- járási szakértői bizottsági tevékenység
- nevelési tanácsadás (pszichológiai, gyógypedagógiai, fejlesztőpedagógiai ellátás)
- logopédiai ellátás
- konduktív pedagógiai ellátás
- gyógytestnevelés
- iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás koordinálása
- kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása
Az intézmény szolgáltatásait igénybe veheti bárki, aki az Ajka Járás területén él, tanul, születéstől a középfokú tanulmányainak befejezéséig.
Az intézmény által biztosított ellátások ingyenesek.
- személyesen (8400 Ajka, József Attila utca 30.)
- telefonon (510-790,06-30/ 811- 6872)
- írásban, e-mailben ()
Ajka:
- Városi Bölcsőde, Ajka
- Ajka Városi Óvoda
- Fekete István – Vörösmarty Mihály Általános Iskola és Gimnázium
- Eötvös L.-Kossuth L. Általános Iskola
- Szent István Király Római Katolikus Általános Iskola
- Molnár Gábor Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő iskola és Egységes Gyógypedagógiai Intézmény
- Ajkai Bródy Imre Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
- Veszprémi Szakképzési Centrum Szent Györgyi Albert Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma
- Ajkai Szakképző Iskola és Kollégium
Ajkarendek:
- Regenbogen Német Nemzetiségi Óvoda és Művelődési Ház
- Laschober Mária Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
Nyirád:
- Nyirádi Nyitnikék Óvoda
- Nyirádi Erzsébet Királyné Általános Iskola
Halimba:
- Halimbai Hársfa Óvoda és Családi Bölcsőde
- Nyirádi Erzsébet Királyné Általános Iskola Dr. Szalai Miklós Tagintézménye
Úrkút:
- Úrkúti Német Nemzetiségi Óvoda
- Hauser Lajos Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
Városlőd:
- Városlődi Német Nemzetiségi Óvoda
- Városlődi Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola
Kislőd:
- Bakony-völgye Óvoda és Mini Bölcsőde
- Városlődi Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola Kislődi Rőthy Mihály Tagintézménye
Magyarpolány:
- Magyarpolányi Német Nemzetiségi Óvoda és Mini Bölcsőde
- Magyarpolányi Kerek Nap Német Nemzetiségi Nyelvoktató Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Grőber Gabriella
tagintézmény-vezető,
szakvizsgázott gyógypedagógus, mentálhigiénikus, tanító
Fülöp Magdolna
klinikai szakpszichológus-gyógypedagógus
Baráth Barbara
szakvizsgázott gyógypedagógus-szurdopedagógus
Keresztes Noémi
szomatopedagógus, gyógypedagógus
(értelmileg akadályozottak pedagógiája szak), szociális munkás
Fix Alexandra
klinikai szakpszichológus-jelölt
Kovács Ágnes Magdolna
pszichológus
Stolár Petra Zsuzsanna
szakvizsgázott gyógypedagógus
(tanulásban akadályozottak pedagógiája szak), német nyelv és irodalom bölcsész, tanár
Darida Katalin
gyógypedagógus (tanulásban akadályozottak pedagógiája szakon)
Barbai Bettina
gyógypedagógus-logopédus
Bősze Nikolett
gyógypedagógus (tanulásban akadályozottak pedagógiája szakon)
Barabás Klaudia
adminisztrátor
Sárközi Judit
gyógypedagógus-logopédus
Sulák Ágnes
gyógytestnevelő
Óraadó kollégáink:
Szülőknek ajánljuk:
Korai fejlesztés
Apró lépések Korai fejlesztő program lassabban fejlődő gyermekek és szüleik számára.
Deák B. Katalin Anya, taníts engem!
Németh Zsófia, Sipos Zsanett, Szegleti Gabriella MocorGo Hogyan segítsük gyermekünk pszichomotoros fejlődését játékosan?
Könyvajánló a nyelvi késést mutató gyermekek szüleinek:
Szabó Szilvia: Látogatás a beszéd birodalmába – Pöttöm Park könyvcsomag
Beszéltetős könyvsorozat óvodásoknak
Itt a csendeskönyvből hangos lesz! Valódi interaktív beszédfejlesztő játékok, mesék, versek 2 éves kortól.
A 2-4 éves gyermekek fejlődési, életkori szakaszára tökéletesen illeszkedő a Pöttöm Park könyvek gyűjteménye!
A beszéd a legmagasabb rendű kognitív tevékenység! Mint ilyen, alapvetően befolyásolja egy kisgyermek fejlődését, maradandó kihatása lesz a teljes további életére! A beszéd segíti a társas kapcsolatok kialakítását, a szocializációt, építi a személyiséget.
Ezért ha a beszéd fejlődik, akkor sok minden más is fejlődik! 🙂 És ezért nem mindegy, hogy mivel támogatjuk gyermekeink, unokáink (beszéd) fejlődését a legérzékenyebb, legfontosabb életszakaszán. A beszélgetés hatszor hatékonyabb, mint a meseolvasás!
Ha okos gyermeket szeretne, akkor nem 2-3 évesen szorzótáblázni kell, összeadni, betűket íratni vagy angol nyelvű mesét nézetni, hanem egyszerűen csak: beszélni és beszélgetni!
Logopédia
Ambrus Noémi és Gulyás Gabriella: Hangadó foglalkoztató füzetsorozat
A gyűjtemény a szép, tiszta beszéd gyakorlásában kíván segítséget nyújtani. A logopédiai tematika mellett, lehetőség adódik a játékos tanulásra, mely során a gyermekek úgy sajátítják el a hangok helyes ejtését, hogy közben bővíthetik szókincsüket, gyakorolhatják a mondatalkotást, fejleszthetik beszédértésüket és beszédészlelésüket. A feladatok sokszínűsége miatt nemcsak beszédhibás gyerekeknek ajánlott a kiadvány, hanem minden óvodásnak, kisiskolásnak, továbbá szülőknek és nem utolsó sorban logopédusoknak.
Kozma Adrienn: Kalandor – Gyakorlófüzet auditív és motoros differenciáláshoz
A könyv a leggyakrabban előforduló hanghibák automatizálását és differenciálását segíti sokféle változatos feladattal, mely biztosítja a monotónia elkerülését. Külön figyelembe veszi az óvodás és az iskolás korosztály igényeit. Legfőképpen az 5-9 éves korosztály részére ajánlott, illetve nagy segítséget nyújthat logopédusok, valamint szülők számára is.
Ambrus Noémi és Németh Brigitta: Csodatölcsér – Anyanyelvi és részképességfejlesztő feladatgyűjtemény
A szerzők próbálták egy csokorba kötni az a „tudásanyagot”, amire az 5-7 éves gyermekeknek szükségük van ahhoz, hogy magabiztosan és a megfelelő tudás birtokában kezdjék el az első osztályt. A könyvben szereplő témakörök az évszakok mentén, hónapokra bontva haladnak, miközben fokozatosan nehezednek. A feladatok nagy része az anyanyelvi fejlesztésre irányul, amit a mai gyermekek szempontjából különösen fontosnak tartunk.
Fejlesztőpedagógia, gyógypedagógia
Óvodás korosztály:
Ambrus Noémi, Németh Brigitta: Csodatölcsér anyanyelvi és részképességfejlesztő feladatgyűjtemény, Csicsergő Kiadó
Rosta Katalin: Színezd ki…. és rajzolj te is – Íráskészséget fejlesztő feladatlap gyűjtemény 4 – 7 éves gyermekeknek
Rigóné Plezsik Rita: Mesés iskolaváró, 22 mese, 204 feladat, Okoskaland
Alsó tagozatos korosztály:
Kárpáti Tamásné, Tasnádyné Pap Zsuzsanna, Vajda Sándorné: Betűről betűre olvasásfejlesztő füzetek
Gionné Kertész Julianna: Betűszelídítő a b – d betű betűtévesztés korrigálására, Műszaki Könyvkiadó
Gionné Kertész Julianna: Betűszelídítő a u – ú, ü – ű betű betűtévesztés korrigálására, Műszaki Könyvkiadó
Felső tagozatos korosztály:
Takácsné Nagy Judit: Jól olvasom, jól értem, A verbális gondolkodás és szövegértelmezés gyakorlatai a magyar szólások, közmondások felhasználásával, 10 – 18 éves tanulók számára, Logopédia Kiadó
Ványi Ágnes, Szűcs Antal Mór, Szűcs Gyula: Fülhegyező helyesírást javító útinapló
Gergelyné Németh Erika, Dr. Szamosiné Nagy Sára: Szövegértelmezési gyakorlatok felsősöknek, Ne csak olvasd, értsd is! CSBOOK
Sipos Zsóka: Feladatgyűjtemény a hosszú szavak olvasásának gyakorlásához felső tagozatos tanulók részére, Meixner Műhely
Pszichológia
M. Hallowell és J. J. Ratey: Szétszórtság – A gyermek- és felnőttkori figyelemhiányos zavar (ADHD és ADD) felismerése és leküzdése
Azok számára ajánlom ezt a könyvet, akik jobban meg szeretnék érteni a figyelemhiányos zavarral küzdő gyermeküket. A Szétszórtság című könyv esettanulmányokon keresztül mutatja be ezt a tünetegyüttest, emellett praktikus tanácsokat is tartalmaz a zavarral élő felnőtteknek, gyerekek szüleinek, tanárainak.
Miller: ADHD-vel boldogan – Munkafüzet gyerekeknek
Ez a színes, illusztrált segítő munkafüzet ADHD-vel élő gyermekek számára tartalmaz 60 feladatot, amelyek által jobban megértheti az ADHD-t és tüneteit, és olyan eszközöket és tudást ad, amellyel a gyermek „az ADHD főnökévé válhat, ahelyett, hogy ez az állapot uralkodna rajta”.
Ortner: Gyógyító mesék
A kötet olyan mesék gyűjteménye, amelyek a legalapvetőbb gyermekkori pszichés problémák feloldásában segítenek a gyermekeknek. Emellett minden meséhez kapcsolódóan tartalmaz a szülők számára egy-egy edukatív összefoglalót, amely segít jobban megérteni a gyermekük nehézségeit.
Miriam Stoppard – Tinilányok könyve
„12-13 éves korod körül észreveszed, hogy viselkedésed, sőt egész személyiséged óriási változáson megy keresztül. Ennek két oka van. Egyrészt kialakul saját nemiséged tudata, amit a menstruáció megjelenése és bizonyos testi változások érlelnek meg, másrészt pedig a különböző, a petefészkek által termelt hormonok nagyban befolyásolják kedélyállapotodat. A tested megnyúlik, és arányai is megváltoznak. Derekad karcsúbb lesz, csípőd kikerekedik, combjaid párnásabbá válnak, melleid megnőnek, hónaljadban és szeméremtájadon megjelenik a szőrzet. 18-19 éves korodra eléred felnőtt magasságodat és alakodat, s ezek megváltoztatására már nincs sok remény még akkor sem, ha krémekkel vagy tornagyakorlatokkal kísérletezel, kivéve talán súlyodat, amely folyamatosan – felnőtt korodban is állandóan – változik.” 1989
Szél Dávid – Tabuk és dilemmák a kamaszok nevelésében
Mit tegyünk, ha a gyermekünk hazudott nekünk vagy agresszív?
Melyik szülő, és meddig maradjon otthon a gyerekkel?
Miként készíthetjük fel a gyerekünket a kiszámíthatatlan jövőre?
Mennyi képernyőidő jusson egy napra?
Lehet-e a szülőnek elege?
A gyerek születésétől a kiskamaszkor kezdetéig az életkori sajátosságokhoz kapcsolódó dilemmák mellett olyan kényes, ám megkerülhetetlen témákkal is foglalkozik a szerző, mint például a halál, a pénz, a klímakatasztrófa vagy a társadalmi egyenlőtlenségek.
A friss kutatási eredményekkel és szemléletes példákkal illusztrált szülőnevelési könyvből fogódzót kaphatunk izzasztó helyzetekhez és kényelmetlen kérdésekhez. A szellemes, tabudöntögető és hiánypótló kötetet olvasva rájövünk, hogy olykor azt is mondhatjuk: fogalmam sincs. Ettől nem leszünk kevésbé hiteles, tudatos szülők.
Aletha J. Solter : A bölcs baba
A világhírű, svájci-amerikai fejlődéspszichológus rendkívüli könyvében a forradalmian új és bevált csecsemőgondozási és gyermeknevelési elveit ismerteti, amelyek alapvetően a babák ösztönös bölcsességére épülnek. A tanítását követő szülők olyan gyerekeket nevelnek, akik okosak, együtt érzőek, kiegyensúlyozottak, erőszakmentesek és nem használnak kábítószert. Könyve hét fejezetének mindegyike egy-egy önálló témával foglalkozik, pl. a sírással, az alvással, az evéssel és a játékkal.
Máté Gábor: Szétszórt elmék
Népbetegség a figyelemzavar és a hiperaktivitás? Vagy csak a gyerekek szenvednek tőle? Honnan ered és hogyan gyógyítható?
Máté Gábor nemcsak magát tartja figyelemzavarosnak, de három gyermekét is hiperaktív figyelemzavarral diagnosztizálták. Nem csoda hát, ha a téma mélyére akart látni, és meg akarta ismerni a betegség eredetét, hogy közelebb kerüljön a gyógyításához is. A Szétszórt elmék teljesen új szemlélettel közelíti meg a témát, és új módszereket kínál, hogy segítsen azoknak a gyerekeknek és felnőtteknek, akiknek nap mint nap meg kell küzdeniük a figyelemzavar és a hiperaktivitás okozta gondokkal.
A Szétszórt elmékben Máté Gábor
Bebizonyítja, hogy a figyelemzavar nem örökletes betegség, hanem visszafordítható károsodás.
Elmagyarázza, hogy a figyelemzavaros agyban az érzelmek és a figyelem kontrolljáért felelős területek nem fejlődnek ki kisgyerekkorban – és azt is, hogy miért.
Megmutatja, hogy élettapasztalatunk pszichológiai „terméke” – már az anyaméhen belül is! –, hogy a figyelmünk elterelhető, hogy gyakran „kikapcsolunk”.
A szülőknek segít megérteni, miért tikkelnek a figyelemzavaros gyerekek, a figyelemzavaros felnőtteknek pedig megmutatja, hogyan értelmezhetik érzelmeiket és saját viselkedésüket. Reménnyel tölti el az olvasót, hogy a figyelemzavar felnőttkorban is megváltoztatható. Programot ajánl, amely a gyermekekben és felnőttekben ezt a változást elősegítheti.
Cziglán Karolina : Tökéletlen szülők, boldog gyerekek
Te jó ég, örökre elrontom a gyerekem! – fut át sokszor a maximalista szülők fején. De vajon tényleg elrontjuk a gyereket, ha nem felelünk meg mindenben az ideálnak? Vagy inkább akkor teszünk jót vele, ha el tudjuk engedni az önmagunkkal szemben támasztott szigorú elvárásokat? Ha egyszerűen csak együtt vagyunk, és megpróbálunk egymásra hangolódni? Cziglán Karolina szerint az együttérzés fontos szülői tulajdonság, nagy szerepe van a nevelésben – de arra biztat, hogy ne csak a gyerekünkkel érezzünk együtt, hanem önmagunkkal is! A gyereknevelés nem autószerelés. Ezért aztán nem is ígér biztos recepteket, hanem abban segít, hogy felismerjük, miképpen törhetünk ki az ismétlődő konfliktushelyzetekből, hogyan oldhatjuk fel a bennünk és környezetünkben lévő feszültségeket. A könyv nemcsak anyáknak szól, a szerző tudatosan egyenrangú szülőtársként beszél apákról, apákhoz. Napjainkban fokozatosan átalakul az apaszerep, egyre több férfi szeretne igazán, tevékenyen részt venni gyermeke életében. Ez a könyv remek kapaszkodókat adhat a vállalkozó kedvűeknek. A Tökéletlen szülők, boldog gyerekek újszerű szemlélete abban rejlik, hogy a családi egyensúlyt állítja középpontba. Ettől függ ugyanis, hogy biztonságban érzi-e magát a gyerek, és van-e lehetősége igazán gyereknek lenni. Szól arról, hogyan hat rá a szülők egymáshoz fűződő viszonya, és a tágabb családdal való harmónia. Nem feledkezik meg az olyan – nem hagyományos – családban élőkről sem, mint az egyszülős- és szivárványcsaládok, vagy ahol örökbefogadott gyerekeket nevelnek. CZIGLÁN KAROLINA pszichológus, pár- és családterapeuta. Az elmúlt hét évben rendszeresen publikált a Dívány internetes portálon a családi élettel, szülőség kérdéseivel kapcsolatos írásokat. Anya és feleség.
Deli Éva, Buda Mariann – Tanulástanítás?
Amióta iskola létezik, talán még soha nem volt a tanulásnak akkora súlya, jelentősége, mint manapság, hiszen a jövőnk alakulását erőteljesen befolyásolja, hogyan boldogulunk az iskolában. A tanulás egyre nagyobb teret követel magának. Sok időt töltünk az iskolapadban, s a tanulásnak a munkába állással egyáltalán nem szakad vége – sőt! De vajon tudunk-e tanulni?
Még soha nem voltak ilyen sokan azok, akiknek kisebb-nagyobb gondjaik vannak a tanulással, akik nehezen tudnak eleget tenni a követelményeknek, akik számára a tanulás nem öröm, hanem keserves munka. Lehet-e ezen változtatni?
Lehet-e a tanulás örömteli, élvezetes tevékenység is? Könyvünk ezt a célt szolgálja!
A szerzők, a kiscsoportos tanulási tréningek tapasztalatait összefoglalva, mindenki számára szolgálnak fontos és hasznos tanulságokkal. Könyvünket, mely módszerében, hangvételében és céljában oly nagyon különbözik a piacon található tanulásmódszertani és gondolkodásfejlesztési kiadványoktól, ajánljuk mindenkinek, akinek kapcsolata van a tanulással – akár diákként, akár tanárként, akár szülőként!
2007
Dr. László Zsuzsa – Az örökmozgó gyerek
A könyv a hiperaktív gyerekek szüleinek és tanárainak ad információt a tünetegyüttesről és ötleteket, segítséget a gondok enyhítésére. A hiperaktivitás, ami gyakran társul tanulás- és figyelemzavarral, Magyarországon becslések szerint a kisiskolás gyerekek 7-17 %-át érinti. Miről olvashat e könyvben? A FIMÓTA TÜNETCSOPORT * Melyek a figyelemzavar tünetei? * Melyek a túlzott mozgásigény tünetei? * Milyen helyzetben teljesítenek jól? * Jobb volna, ha speciális iskolába járnának? * Milyen a fimóta csecsemő? * Milyen a fimóta kisgyerek? * Milyenek a fimóta kisiskolások? * Milyen a fimóta kamasz? * Mit élhet át egy fimóta gyerek? * Mit élnek át a fimóta gyerek szülei? * Mit élnek át a fimóta gyerek tanárai? * Mitől lesz valaki fimóta? * Kinőhető-e a fimótaság? . * Ki és hogyan tudja a fimóta gyereket kezelni? * Van gyógyszer erre a tünetcsoportra? . MIT TEHETEK ÉN, MINT SZÜLŐ? * Egészen másképp kell bánni velük? * Milyen az ésszer? szabályrendszer? * Alakítsuk át az egész lakást? * Miért kell mindent ötször elmondanom? * Ki az úr a háznál? * Hogyan alakítsak ki rutinokat? * Mit jutalmazzunk? * Miért fontos a fimóta gyereket jutalmazni? * Kell-e büntetni a gyereket? * Mi a teendő, ha a két szülő nem ért egyet? * Meg kell mondani a gyereknek? * Hogyan segítsünk? * Hogyan kezeljük a testvér helyzetet? * Mennyit játszunk a fimóta gyerekkel? * Adjunk otthoni munkát a gyereknek? * Járjon-e különórákra a fimóta gyerek? * Sportoljon-e a fimóta gyerek? * Gyereknevelés az egész életünk?
Marshall B. Rosenberg: A szavak ablakok vagy falak
“A legjobb könyv, amit erőszakmentes kommunikáció (EMK) témában valaha olvastam, szívem szerint kötelezővé tenném. Az EMK is egyike azoknak az irányoknak, amiktől sokan óvakodnak, mert gyakran féligazságokat, általánosításokat lehet hallani vele kapcsolatban, így könnyű rálegyinteni és azt mondani, hogy inkább meg se próbálom. Pedig megéri, mert működik, és jó! A módszer elsajátítható különböző tanfolyamokon, én azonban ezek előtt mindenképpen a könyvet ajánlom, mert lehetőséget ad egy olyan elmélyülésre, átgondolásra, megemésztésre, fokozatos gyakorlásra, amire egy tanfolyam nem biztos, hogy elegendő teret és időt ad. Annak is érdemes lehet beleolvasnia, aki már elkönyvelte, hogy ez nála nem működik, erre ő képtelen, mert önmagában, olvasmányként is tud adni.”
Varga Domokos : Tisztelt családom!
A köztudat szerint a családban a szülők nevelik a gyerekeket. Valójában: a családi közösség neveli – több-kevesebb sikerrel – a szülőket is, a gyerekeket is. A család tagjai szerencsés esetben egymásra hangolódnak, s termékeny érzelmi-szellemi-erkölcsi kapcsolatba lépnek. Még szerencsésebb esetben ez a termékeny kapcsolat a serdülőkor éveiben is megmarad szülők és gyerekek között. Kamaszodik a kölyök – vagy a kölyöklány –, de „kamaszodnak” a szülők is. Nem öltik föl a tévedhetetlen felnőttábrázatot, nem játsszák a bölcs prédikátort, a szigorú erkölcsbírát, nem siránkoznak, nem üvöltöznek, nem pofozkodnak. Győzik kedéllyel a közös életet: hol halk, hol harsogó humorral, hol önmagukat is meg-megcsipkedő iróniával, de ha kell őszinte szomorúsággal, sőt elkeseredéssel is. Vagy nem minden szülő győzi? Ez a baj! Ezért van annyi elvadult serdülő, aki tétován keres az életben más fix pontokat az elveszített – s már nem is igen kívánt – szülői szeretet helyett.
Michelle Icard – Hogyan beszélgess vele?
Hogyan értsük meg a kiskamaszt, amikor nem ismerjük a szavakat, amelyeket használ, és a témákat, amelyek foglalkoztatják? Hogyan és mikor kezdeményezzünk vele beszélgetést, amikor elzárkózik minden kommunikációtól? Melyek azok a kifejezések, amelyek kapcsolatot teremtenek, és melyek azok, amelyek felbosszantják vagy elriasztják őt? Hogyan fejezzük be a szövegelést úgy, hogy a csemeténk legközelebb is kérjen belőle? Többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk Michelle Icard kézikönyvéből, amelyben a szerző több évtizedes munkáját összegzi. Fontos és kényes témákra összpontosít, mint például a barátság, a szexualitás, az impulzív viselkedés és a technológia használata, de körüljárja a kreativitás, a személyes higiénia, a pénz, a kiváltságok és a családi élethez való hozzájárulás témakörét is. Icard egy egyszerű, ötlépéses kommunikációs modellt javasol a szülő és a gyerek között zajló beszélgetések lefolytatásához, valamint szellemesen, együttérzéssel segít túljutni a leggyakoribb akadályokon.